iskolakép
Szűcsi Bajza József Általános Iskola
3034 Szűcsi, Petőfi Sándor út 115.

Főoldal
Aktualitások Pályázatok Ökosuli Pályatok
Versenyhírek Dokumentumok Galéria
Az intézmény fenntartója:
Hatvani Tankerületi Központ
3000 Hatvan, Radnóti tér 2.
Telefon: +36 37 795 214
E-mail: hatvan@kk.gov.hu
Elérhetőségek:
telefon: +36-30/017-9729    
email: iskola.szucsi@gmail.com

Látogasson el oldalunkra is !

E-napló belépés
Iskolánk elhelyezkedése (a megtekintéshez kattintson a térképre):
Bemutatkozó kisfilmünk:

készítette:  Hordós Márton
Intézményvezetői köszöntő



Kedves Látogató !

Szeretettel köszöntöm a Szűcsi
Bajza József Általános Iskola honlapján!


   Örömmel tölt el, hogy ellátogatott honlapunkra. Bízom benne, hogy az itt talált információk böngészése után úgy gondolja, hogy érdemes volt idelátogatni és sikerül betekintést nyerni iskolánk működésébe, az itt folyó sokrétű tevékenységbe. Szeretnénk a lényeges eseményekről beszámolni, hogy a „nagyvilágban” mindenütt tájékozódhassanak a „Bajza” falai között zajló mindennapi életről. 
   Iskolánkban az elmúlt években számos személyi- és technikai változás történt, miközben mindvégig igyekeztünk megőrizni az itt folyó szakmai munka színvonalát.
   Pedagógusaink felkészültsége, iskolánk technikai felszereltsége biztosítják, hogy e családias légkörű kisiskolában a ránk bízott gyermekek a megfelelő képzésben részesüljenek.
    A kisiskola előnye, hogy a kis létszámú osztályokban több figyelmet tudunk fordítani a gyermekekre, több idő jut a személyiség fejlesztésére. Hiszen nem csak az a célunk, hogy tudással tömjük meg a fejeket, hanem, hogy emberileg is értékes palántákat neveljünk gyermekeinkből, hogy értékes felnőtt váljék belőlük.
    A fenti gondolatokkal invitálom a kedves olvasót a böngészésre. Kívánom, hogy gyűjtsön és kapjon minél több információt rólunk, és ha felkeltettük érdeklődését látogasson el személyesen is hozzánk!

Hordósné Szalai Krisztina
intézményvezető


NÉVADÓNK

BAJZA JÓZSEF
(1804-1858)

   Bajza József neve hallatára az irodalomban valamennyire járatos olvasó mindenekelőtt arra gondol, hogy ő volt a reformkor legjelentékenyebb kritikusa. Kölcsey és Szemere Pál kezdeményei után tulajdonképpen ő a magyar irodalmi kritika megteremtője, a haladó eszmék szószólója a sajtóban, indulatos és félelmetes vitatkozó, majd 1848-49 folyamán Kossuth sajtójának vezérpublicistája, aki a nemzeti törekvések tragikus összeomlása után maga is lelkében összeomlik, és elborult elmével hal meg. Ez a kép így igaz is, csak nem teljes. Kimarad belőle a költő, akinek hangja merőben különbözik Vörösmartyék zengő pátoszú, színgazdag romantikájától is, és a hamarosan megjelenő Petőfiék népközelségétől is; ezekkel szemben teljes kibontakozása annak az elegáns, finom árnyalatokra törekvő érzelmességnek, amely Kazinczyn és Kölcseyn keresztül érkezett el a reformkorba.
   1804. január 31.-én született a heves megyei Szűcsiben, művelt kisnemesi család sarja volt, és mint a nemesi értelmiség többsége, ő is jogásznak készül, és ő sem lesz sem ügyvéd, sem köztisztviselő. Már az egyetemen jobban izgatja az esztétika, filozófia, irodalom, mint a törvénykönyvek. Egyetemi évei alatt köt életre szóló barátságot azzal a Schedel Ferenc nevű orvostanhallgatóval, akit később Toldy Ferencnek hívnak, s mialatt Bajza megteremti a rendszeres magyar kritikát, ő - miközben pesti orvos - megteremti a rendszeres magyar irodalomtörténetet. Schedel, azaz Toldy Ferenc ismeri Bajza verseit, ő ismeri fel először benne a jelentékeny költőt, ő viszi el a költeményeket az akkori irodalmi vezérhez, Kisfaludy Károlyhoz. Kisfaludy lelkesen fedezi fel és gyűjti maga köré azt az irodalmi ifjúságot, amellyel szervezi a magyar romantikát. Vörösmarty-Bajza-Toldy triász a haladó irodalom elismert vezérkara. Együtt hozzák létre előbb a Bajza szerkesztette Kritikai Lapokat, majd 1837-től kezdve a kor igen magas színvonalú folyóiratát, az Athenaeumot. Bajza és Vörösmarty idővel rokonok is lesznek, feleségeik nővérek, ők tehát sógorok. De rendíthetetlen barátok és bajtársak is, habár Bajza hamarosan forradalmibb, és politikailag következetesebb, mint a közélettől elhúzódó Toldy vagy a nagyon is közéleti, de Széchenyi liberalizmusán csak alig-alig túllépő Vörösmarty.
   Bajza kérlelhetetlenül harcias férfi. Igényes és következetes kritikájával, amely felméri az egész irodalmi és színházi életet, sok ellenséget szerez magának.
    Ő lesz az 1837-ben végre megszülető Nemzeti Színház első igazgatója. Kritikusi elveit igyekszik érvényesíteni a színház vezetésében. Ez olyan összeütközésekhez vezet, hogy lemond, és visszatér a kritikusi tollhoz.
   Éveken keresztül Vörösmartyval felváltva írták az Athenaeum Játékszíni krónika című rovatát, amely napról napra figyelte a színházi élet eseményeit.
   Ahogy az idő halad 1848 felé, Bajza egyre inkább közeledik a cselekvő politikához. Kossuthban ismeri fel a jövendő emberét, és Kossuth is benne látja eszméinek hatásos publicisztikai kifejezőjét. 1848-ban azután ő lesz a Kossuth Hírlapja című, forradalmi célzatú napilapnak a főszerkesztője. Őt jelölik a forradalmi vésztörvényszék elnöki székére is, de ezt nem fogadja el: ő tollával ítélkezik emberek és elvek fölött; valójában sohasem volt gyakorló jogász, sem hivatásos államférfi. De a reakció, az ellenforradalom mégis indokoltan látja benne a forradalom egyik legkövetkezetesebb előkészítőjét és kifejezőjét. Az összeomlás után tehát közvetlen életveszélyben van. Sógorával, Vörösmartyval együtt bujkál.
   Ez a szüntelen életveszély, a szorongás, a bukás kétségbeesése, a reménytelenség felőrlik Bajza idegzetét. Előbb csak ki-kihagyott a tudata, azután hosszú ideig teljesen elborult. És ha az állapota az évek folyamán valamelyest javult is, valójában élőhalott maradt, míg 1858ban, ötvennégy éves korában meg nem halt.
   Neve fennmaradt. De főleg a kritikust szoktuk emlegetni, meg a szerkesztőt, meg a forradalmi publicistát. Egész egyénisége ennél is több. Hozzátartozik filozófiai, esztétikai képzettsége, népművelő hevülete, szervezőtehetsége és irodalomszervező hajlama, meg nem alkuvó gerincessége, igazi irodalmi vezéregyénisége. És még így sem teljes a kép, ha megfeledkezünk a költőről, az almanachlíra klasszikusáról, aki a hazai szentimentalizmusból indul, onnét érkezik el a diadalmas romantikáig, hogy továbblépjen Petőfiékhez. A Petőfi előtti fél évszázadnak ő az egyik irodalmi főszereplője.










ISKOLÁNKRÓL


    Az intézmény egy 1600 lakosú település egyetlen általános iskolája. Nevét falunk híres szülöttéről, Bajza Józsefről kapta.
Több mint 60 éves múltra tekint vissza, 1956-ban alapították, azóta szolgálja községünk 6-14 éves korosztályának nevelését, oktatását.
A szomszédos település általános iskolájának tagiskolájaként működött 2007- 2020 között. 2020. szeptember 01-jétől ismét önálló intézmény.
   Az intézmény épülete 1956-ban épült, majd 1985-ben bővült egy új szárnnyal. Az elmúlt években külsőleg teljesen megújult, esztétikus külsőt kapott. Tornatermünk nincs, egy kisebb tornaszobával rendelkezünk. 2016-ban egy gyönyörű műfüves pályával gazdagodott intézményünk a tanulók és az itt dolgozó kollégák nagy örömére. 2019 szeptemberére az épület belső felújítása is megtörtént, így elmondhatjuk, hogy a kor minden igényét kielégítő szép környezetben tanulhatnak gyermekeink. Az intézmény infrastruktúrája jó, a tanításhoz szükséges eszközök rendelkezésre állnak, informatikai felszereltségünk is kiváló. Rendelkezünk egy korszerű informatika teremmel, szélessávú internet elérhető az intézményben. Minden tantermünk interaktív táblával ellátott.
   A tanulók meghatározó többsége településünk lakója, kisebb részben a szomszédos településről érkezők. Többségük rendezett családi körülmények közül érkezik, kevés a magatartási problémával küzdő gyermek. Jó tanulmányi eredményeket és országos mérési eredményeket tudunk felmutatni. Rengeteg megyei és országos versenyen vesznek részt tanulóink, kiváló eredményekkel. Végzőseink legtöbbje gimnáziumban, szakgimnáziumban tanul tovább.
   Az általános iskola 8 évfolyamos, évfolyamonként egy általános tantervű osztállyal. Tevékenységünket az Alapító Okirat szerint végezzük. A szakköröket, diákköröket több évfolyamról jelentkező tanulók alkotják. Választható tantárgyaink: angol nyelv, néptánc előkészítő – népi gyermekjátékok. Számos délutáni foglalkozáson is részt vehetnek tanulóink: néptánc, furulyaoktatás, moderntánc, grafika szakkör, ügyes kezek szakkör, futball
   Az intézményünk személyközpontú nevelési programmal működik. Évek óta nagy hangsúlyt helyezünk az SNI-s és BTMN-es tanulókkal való kiemelt bánásmódra, foglakozásra.
   Évtizedekre vissznyúló hagyományos rendezvényeink vannak: Mikulásváró, Farsangi bál a nyolcadikosok nyitótáncával, Karácsonyi rajz-és dekorációs verseny, Fenyőünnep, Fenyődisco, Húsvéti tojáskereső verseny, Gyermeknap, Egészségnap, Mesemondó verseny, Szavaló verseny, egyéb tanulmányi versenyek. Vannak olyan rendezvényeink is, amelyek csak pár éve kerülnek megrendezésre: „Tökfesztivál”, Karácsonyi kézműves műhely, ÖKO napok. Kapcsolódunk az Önkormányzat programjaihoz is, mint például a Hagyományőrző Szüreti Fesztivál, Adventi hangverseny, Mindenki Karácsonya, Karácsonyi vásár, Községi Gyermeknap, „Farsang farka malac farka” hagyományőrző farsangi rendezvény. Miden évben részt veszünk szelektív hulladékgyűjtésben, a „Te szedd” akcióban, fa ültetési programban.
  2016-ban elnyertük az „ÖKO iskola” címet, 2017-ben Akreditált Tehetségpont lettünk, melyet joggal érdemeltünk ki az elmúlt évek környezettudatos munkájáért valamint a tehetséggondozásban elvégzett munkánkért, elért eredményeinkért.
    Nagyon jó kapcsolatot ápolunk a község két testvértelepülésének - az erdélyi Korond és Csíkszenttamás, valamint a németországi Krauschwitz – iskolájával. Évente szoktunk tanulmányi kirándulást szervezni a két országba. A németországi kapcsolat különösen kedvez a német nyelvtudás elmélyítésének, hiszen iskolánkban kötelező német nyelv oktatása folyik.
Jó kapcsolatot ápolunk más partnerszervezetekkel is a településen belül.
   Iskolánk fontosnak tartja és támogatja az autonóm diákszervezetet. A tanulói öntevékenység következő területen tapasztalható: sport, rendezvények, pályázatok, hasznos anyagok gyűjtése. A diákok megtanulhatják, elsajátíthatják a demokratikus döntési, véleményezési mechanizmusokat, az együttélés és együttgondolkodás játékszabályait.
   Az iskola pedagógustestülete és diákjai által elért eredmények arra köteleznek bennünket, hogy őrizzük az elődök által alkotott és képviselt értékeket, olyan korszerű iskolát működtessünk, amely a régi színvonalon felel meg az új kihívásoknak, elvárásoknak.
A tanulók sikereinek letéteményese a tantestület. A nevelőtestület korábbi és jelenlegi eredményei, szakmai felkészültsége, elhivatottsága garancia arra, hogy az intézményünkben tanuló diákoknak nyugodt, biztonságos légkört tudjunk teremteni